دنیا انترنشنال گروپ - بزرگترین مرکز تولید و پخش مواد شوینده با کیفیت در افغانستان
IMG-LOGO
سبد خرید
قیمت مجموعی : 0 افغانی
IMG-BLOG
16 2024-05

چند بار در هفته موهایمان را بشوییم؟

نحوه و زمان شامپو کردن موهایتان بسیار مهم است، چون باعث می‌شود شاداب و تمیز به نظر برسید. با این حال، این زمان‌بندی برای هر فرد بسته به نوع مو متفاوت است.

اگر موهای خود را نشویید، چه اتفاقی می‌افتد؟

شستن موها بخش مهمی از روتین مراقبت مو است. این شست‌وشو به از بین بردن آلودگی، چربی و تجمع مواد روی پوست سر و تارهای مو کمک می‌کند. اگر موهای خود را نشویید، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به مدت یک هفته موهای خود را نشویید، پوست سر با سرعت بیشتری شروع به تولید روغن می‌کند که این موضوع موهای شما را چرب و بدبو می‌کند. پوست سر شما نیز بیشتر عرق می‌کند، بنابراین متوجه خواهید شد که عرق بوی بسیار بدی نیز دارد. این موارد می‌توانند منجر به جوش‌های روی پوست سر و حتی شوره سر شوند.

چند مرتبه باید موها را بشوییم؟

به‌عنوان یک قاعده کلی، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند موهای خود را هر دو تا سه روز یکبار با شامپو بشویید، البته این امر بسته به نوع موی شما متفاوت است. به طور کلی، موهای نازک‌تر سریع‌تر چرب می‌شوند و باید مرتباً شسته شوند. هنگامی که موها حجم خود را از دست می‌دهند و تیره یا کدر به نظر می‌رسند، زمان شست‌وشوی آن‌هاست، در حالی که موهای ضخیم‌تر، مجعد یا فرفری خشک‌تر هستند و می‌توانند در بازه زمانی طولانی‌تری شسته شوند(مثلاً 1 بار در هفته).

تاثیر شامپو در میزان شست‌وشوی مو:

اگر شامپوی درستی برای شست‌وشوی مو انتخاب کرده باشید، می‌توانید موهای خود را در بازه زمانی درست بشویید. به‌عنوان مثال، اگر موهای چرب دارید، لزوماً به این معنی نیست که باید بیشتر دوش بگیرید. شامپوهای مغذی بدون سیلیکون می‌توانند موها را از آلودگی‌ها پاک کنند، بدون اینکه سختی داشته باشد، ضمن اینکه آن‌ها به طور همزمان موها را تغذیه و احیا می‌کنند. شامپوهای گلرنگ یکی از انتخاب‌های هر فردی است که به سلامت و زیبایی موهای خود اهمیت می‌دهد؛ زیرا خانواده محصولات به قدری گسترده است که می‌توان مناسب‌ترین و سازگارترین شامپو با توجه به نوع موهایمان را انتخاب کنیم.

انواع موهای خشک‌ نیز می‌توانند دوره‌های طولانی برای شست‌وشوی مو داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود حالت‌دهنده طبیعی مو یعنی روغن پوست سر، رطوبت مورد نیاز برای موهای خشک را فراهم کند. به طور کلی انواع موهای رنگ شده، بیش از حد فرآوری شده و مجعد و ضخیم بهتر است شست‌وشوی کمتری داشته باشند و حتی کمتر شامپو شوند. شست‌وشوی یک یا دو بار در هفته می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد تا رطوبت طبیعی به آن‌ها بازگردد.

تاثیر سبک زندگی بر تعداد دفعات شست‌وشوی مو:

فاکتور سبک زندگی بر تعداد دفعاتی که باید موهای خود را در هفته شامپو کنید، تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان مثال اگر تمرینات سخت دارید و عرق می‌کنید، از محصولات حالت‌دهنده مو زیادی استفاده می‌کنید یا در محیط‌های آلوده کار می‌کنید، احتمالاً نیاز دارید موهای خود را بیشتر بشویید.

آیا شستن هر روز موها بد است؟

با اینکه شستن موها به شکل روزانه به نظر سالم‌ترین کار برای موهایمان است اما می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا شستن بیش از حد موها ضرر دارد. افرادی که موهای خود را زیاد می‌شویند تا از شر چربی اضافی خلاص شوند، احتمالاً پوست سر خود را خشک می‌کنند و این موضوع به‌نوبه‌خود، چربی بیشتری تولید می‌کند و چرخه‌ای به وجود می‌آورد که شکستن آن دشوار است.

آیا شستن موها یک بار در هفته اشکالی ندارد؟

شستن موها با شامپو به نوع موهای شما بستگی دارد. برای برخی از انواع مو، شست‌وشوی یک بار در هفته به موهایشان زمان کافی می‌دهد تا به حالت طبیعی خود برسند. این حالت طبیعی باعث درخشندگی و لطافت موها می‌شود و از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند.

نحوه شست‌وشوی مو با شامپو:

• بعد از اینکه شامپو استانداردی برای شست‌وشوی مو انتخاب کردید، به دنبال روش مناسب شست‌وشوی مو باشید.

• ابتدا گره موهای خود را با شانه زدن باز کنید. همیشه قبل از شست‌وشو، موهای خود را شانه کنید.

• موها را با آب نیمه گرم یا ولرم خیس کنید.

• مقداری شامپو بر روی کف دست بریزید و آن را با نوک انگشتان مخلوط کنید. گرمای دست‌تان عملکرد شامپو را بهبود می‌بخشد.

• شامپو را بر روی پوست سر بریزید و با نوک انگشت‌تان ماساژ کف سر را شروع کنید. برای این کار از ناخن استفاده نکنید، چون به موها آسیب جدی وارد می‌کنید. توجه داشته باشید که موها در حالت خیسی در اوج شکنندگی هستند، بنابراین مراقبت از آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

• در مرحله بعدی، شست‌وشوی مو با آب فراوان انجام می‌شود. توجه داشته باشید که تمام شامپو باید از موهای شما پاک‌سازی شود، چون در غیر این صورت می‌تواند باعث بروز حساسیت و مشکلات دیگر شود. برای شست‌وشوی موها هرگز از آب داغ استفاده نکنید، زیرا به موها آسیب وارد کرده و آن‌ها را شکننده می‌کند.

جمع‌بندی:

برای شست‌وشوی مو هیچ قاعده و قانون خاصی وجود ندارد. هر مویی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، نیاز به شست‌وشو پیدا می‌کند. با این حال موهای خشک و مجعد نیاز به شست‌وشوی کمتری دارند. انتخاب شامپو مناسب نیز می‌تواند تعداد دفعات شست‌وشو را کمتر کند. در واقع شامپویی که برای موی سر انتخاب می‌شود، باید استانداردهای لازم ترکیبات را داشته باشد. شامپوهای بدون سولفات می‌توانند برای موهای خشک مناسب باشند.

سبک زندگی، نوع و میزان فعالیت و… نیز می‌توانند سهم مهمی در دفعات شست‌وشوی موها داشته باشند. برای شست‌وشوی موهای خشک هفته‌ای یکبار نیز می‌تواند کافی باشد، در حالی که موهای چرب ممکن است به شست‌وشویی معادل 2 تا 3 بار در روز نیاز داشته باشند.