دنیا انترنشنال گروپ - بزرگترین مرکز تولید و پخش مواد شوینده با کیفیت در افغانستان
IMG-LOGO
سبد خرید
قیمت مجموعی : 0 افغانی
IMG-BLOG
27 2024-07

روش‌هایی برای پیشگیری و درمان موی سفید

موی سفید یکی از نشانه‌های بارز افزایش سن است. این مسئله در سنین پایین نیز رخ می‌دهد که می‌تواند دلایلی فراتر از افزایش سن داشته باشد. موی انسان از فولیکول‌های دارای رنگدانه‌های به نام ملانین تشکیل شده است که در اثر برخی از عوامل ممکن است این رنگدانه‌ها عملکرد مطلوب خود را از دست دهند. با کاهش میزان ملانین تولید شده در فولیکول مو، احتمال سفیدی مو و از بین رفتن رنگ طبیعی مو‌ها بالا خواهد بود. به‌طور‌کلی، عوامل زیادی در سفیدی مو‌ها دخیل هستند که حتی برخی از آن‌ها برای داکتران ناشناخته مانده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با عوامل و روش‌های پیشگیری از سفیدی مو بیشتر آشنا شویم.

 

 

عواملی که باعث سفیدی مو می‌شوند!

دلایل زیادی برای ایجاد موی سفید وجود دارد که مهم‌ترین‌ آن‌ها افزایش سن است و این علت برای همه شناخته شده است. با افرایش سن میزان ملانین تولیدشده در ریشه مو کاهش می‌یابد که به مرور زمان موجب سفیدی مو می‌شود. دیگر عوامل مهم و تاثیر‌گذار در سفیدی مو به شرح زیر هستند.

 

جنیتیک

یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد موی سفید، جنیتیک است. این عامل حتی سن شروع سفیدی مو‌ها را نیز تعیین می‌کند. با توجه به این که ژنتیک تاثیر ویژه‌ای در سفید شدن مو‌ها دارد، می‌توان گفت برخی از افراد در سنین کمتر از ۲۰ سالگی نیز دچار سفیدی مو می‌شوند.

 

هورمون‌ها

طبق تحقیقات به عمل آمده، تعادل هورمونی نقش بالایی در سلامت مو‌‌ها و عدم ریزش و سفید شدن زود‌هنگام آن‌ها دارد. بهم ریختگی هورمونی، به خصوص در زنان می‌تواند عامل موثری در سفیدی مو باشد.

 

استرس

استرس یکی دیگر از عوامل مهم در سفیدی مو‌ها است. دو نوع استرس باعث کاهش ملانین در فولیکول مو می‌شود.

استرس محیطی: این نوع استرس در اثر عوامل محیطی ایجاد شده و در عملکرد مطلوب رنگدانه‌های مو نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

استرس اکسیداتیو: در استرس اکسیداتیو، تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های بدن از بین می‌رود. افزایش میزان رادیکال‌های آزاد، موجب ایجاد انواع بیماری چون عارضه‌های مربوط به پوست و مو همچون سفیدی مو می‌شود.

 

کمبود ویتامین و مواد معدنی

کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح معدنی در بدن، ارتباط مستقیم با سفیدی زودرس مو دارد. ویتامین D و ویتامین‌های گروه B و همچنین مواد معدنی چون سلنییم، مس و آهن از جمله آنتی اکسیدان‌های موثر در پیشگیری از سفیدی مو هستند.

 

پراکسید هیدروژن

فولیکول‌های مو به طور طبیعی در طول سال مقادیری از پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند. این ماده در طی سال‌های متوالی بر روی ساقه موها قرار گرفته و موجب سفید و بور شدن آن‌ها می‌شود. پراکسید هیدروژن یا همان دکلره، امروزه به صورت آزمایشگاهی تولید می‌شود که در فرآیند رنگ کردن موها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بیماری‌ها

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز در سفید شدن مو‌ها اثر بالایی دارند. تیروئید، کم خونی و برخی از بیماری‌های خود ایمنی، می‌توانند باعث ایجاد سندروم پیری زودرس شوند که با سفیدی موها همراه خواهد بود.

 

مواد شیمیایی

برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مو (رنگ مو و انواع شامپو) پایه شیمیایی دارند. این مواد می‌توانند در استفاده طولانی‌مدت، اثر منفی در ریشه مو و ملانوسیت‌های تولیدکننده رنگدانه‌هایی مویی داشته باشند.

 

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات به خصوص سیگار تاثیر منفی در عملکرد ملانوسیت‌های مو دارد. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که سیگار مصرف می‌کنند بیش از دیگر افراد به سفیدی زودهنگام مو دچار می‌شوند.

 

روش‌های پیشگیری و درمان سفیدی مو

به طور‌کلی، درمان قطعی برای موهایی که سفید شده‌اند، وجود ندارد. این امر برای مو‌هایی که در اثر عامل ژنتیکی رنگ خود را از دست داده‌اند، بیشتر صدق می‌کند. ممکن است، درمان‌هایی برای سفیدی موهایی که در اثر عوامل دیگر ایجاد شده باشند، پیشنهاد شود که این درمان‌ها نیز اثر صد‌‌در‌صدی نخواهند داشت. می‌ توان روش‌هایی را برای پیشگیری از سفیدی مو به کار گرفت. از جمله روش‌های پیشگیری از سفیدی مو:

 

مصرف آنتی اکسیدان‌ها

همان طور که اشاره شده است، کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی موجب سفید شدن زودهنگام مو‌ها می‌شوند. داشتن رژیم غذایی حاوی املاح و ویتامین‌های مفید برای مو‌ها، نقش چشمگیری در پیشگیری از سفیدی مو‌ها دارد. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین با عوامل آسیب‌زا چون رادیکال‌های آزاد که میزان تولید ملانین را کاهش می‌دهند، مبارزه می‌کنند.

 

عدم مصرف سیگار

با عدم مصرف سیگار و دیگر دخانیات، علاوه بر توجه به سلامت کلی بدن، می‌توان در پیشگری از سفیدی زودهنگام مو‌ها گام موثری برداشت.

 

دوری از تنش‌های عصبی و مدیریت استرس

رفع تنش‌های عصبی و دوری از زندگی پراسترس، می‌تواند در پیشگیری از ایجاد موی سفید موثر باشند. سیستم عصبی همگی با اعضای بدن در ارتباط هستند و کوچک‌ترین مشکل در این سیستم، می‌تواند عملکرد دیگر ارگان‌های بدن را با مشکل روبرو کند. عملکرد ملانوسیت‌ها نیز بسیار به سلول‌های عصبی متکی است. با توجه به این نکته، سبک زندگی خود را تغییر داده و سعی کنید استرس خود را مدیریت نمایید.

 

خوراکی‌های مفید برای پیشگیری از سفیدی مو

میوه و سبزیجات

• دانه‌های روغنی

• ماهی

• حبوبات و غلات سبوس‌دار

• تخم‌مرغ

• لبنیات

 

آیا استفاده از شامپو در پیشگیری و درمان موی سفید موثر است؟

به طور قاطع استفاده از انواع شوینده‌های مو چون شامپو‌ها، تاثیر زیادی در درمان موی سفید نخواهند داشت. برخی از شامپو‌‌‌ها با خاصیت رنگ‌کنندگی ساقه مو، می‌توانند تنها به طور موقت درمانی برای سفیدی مو‌ها باشند. شایان ذکر است، شامپوهای تقویتی حاوی ویتامین و املاح معدنی و برخی از روغن‌های گیاهی نیز وجود دارند که تاثیر ناچیزی در کاهش روند سفید شدن مو‌ها دارند. این نوع شامپو‌ها را می‌توان یک نوع محصول پیشگیری‌کننده از سفیدی مو‌ها معرفی کرد که از طرف متخصصان پوست و مو حتی خاصیت پیشگیری‌کنندگی آن‌ها نیز به طور کامل تایید نشده است. همچنین شامپو‌‌ها می‌توانند آلودگی‌هایی که اثر منفی در فولیکول و میزان ملانین تولید شده دارند را از بین ببرند و از این راه، یک روش پیشگیری برای کاهش سفیدی مو‌ها باشند.

دقت داشته باشید، شامپو به عنوان یک شوینده مو، باید دارای ترکیبات استاندارد و غیر مضر باشد. تریکلوزان، پارابن، دایمتیکون، آمونیوم لوریل سولفات، رتینل پالمیتات از جمله ترکیبات شیمیایی بوده که استفاده از آن‌ها در تولید شامپو مو ممنوع است. این ترکیبات در استفاده طولانی مدت از آن‌ها، می‌توانند موجب آسیب به فولیکول و رنگدانه‌های مویی شده و سفیدی مو را به دنبال داشته باشند.

 

سخن پایانی

سفیدی مو اغلب با افزایش سن در ارتباط است؛ اما به دلیل از بین رفتن رنگدانه‌های مو در اثر برخی عوامل ذکر شده، می توانید در اوایل دهه 20 یا 30 سالگی موهای سفید داشته باشید. اگرچه نمی‌توانید سفیدی مو را کاملاً برطرف کنید؛ اما می‌توانید چند درمان خانگی را امتحان کنید و رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا از سفید شدن بیشتر مو جلوگیری کرده و به نوعی این روند را کاهش دهید.