دنیا انترنشنال گروپ - بزرگترین مرکز تولید و پخش مواد شوینده با کیفیت در افغانستان
IMG-LOGO
سبد خرید
قیمت مجموعی : 0 افغانی
IMG-BLOG
27 2024-07

تا چند سالگی شامپو بچه مصرف کنیم؟

همه ما تجربه سوختن چشم‌ها با شامپو را داریم. تجربه این که زیر دوش در حال آواز خواندن هستیم و با شامپو کف سر را ماساژ می‌دهیم، اما ناگهان کف داخل چشم نفوذ می‌کند و حس ناخوشایند سوزش را ایجاد می‌کند. اگر کودک شما اکنون زیر 5 سال سن دارد، به احتمال زیاد از شامپو بچه برای او استفاده می‌کنید. اما گذر زمان برای بزرگ شدن کودک شما به سرعت اتفاق می‌افتد و دانستن این نکته که بهترین زمان قطع کردن شامپوی مخصوص کودکان چه زمانی است، ضروری به نظر می‌رسد. واقعیت این است که پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد، اما مولفه‌هایی هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید تصمیم درستی بگیرید.

 

چه زمانی می‌توانیم شامپو بچه را قطع کنیم؟

اگر قصد دارید مصرف شامپوهای بچگانه را برای کودک خود کنار بگذارید، موارد زیر را بررسی کنید:

1. آیا کودک شما می‌تواند ارتباط سریعی بین فرمان و عمل ایجاد کند؟

اگر کودک شما می‌تواند به محض این که به او بگویید «چشم‌هایت را ببند» یا «سرت را خم کن» این کار را انجام دهد، می‌توان برای او از شامپوهای معمولی هم استفاده کرد. در غیر این صورت بهتر است همچنان از شامپو بچه استفاده کنید، زیرا احتمال بلعیدن مواد مضر شوینده‌ها وجود دارد.

2. به جنس موی کودک خود دقت کنید.

برخی از کودکان موهای بلند، مجعد و بسیار خشکی دارند. در چنین شرایطی شامپو بچه نمی‌تواند عملکرد خوبی ارائه دهد. طبیعی است که شما قصد داشته باشید برای حفظ الگوی موهای کودک خود، حفظ طراوت و چربی مو یا تمیز کردن آن از شامپوهای دیگری استفاده کنید. شامپوهای کودکان ترکیبات ملایمی دارند که گاهی قدرت پاک‌کنندگی آن عوارض شدیدی برای پوست کف سر یا چربی مزمن مو ندارد. در این شرایط شما ناگزیر هستید تا گزینه‌های دیگری را جایگزین محصولات بچگانه کنید.

3. سلیقه کودک خود را در نظر بگیرید.

برخی کودکان با انگیزه عطر گرفتن موهایشان یا علاقه به جلوه‌های کارتونی بسته‌بندی شامپو به حمام می‌روند. در چنین شرایطی اگر از شامپوی بزرگسالان استفاده کنید، ممکن است باعث ناراحتی او شوید. بنابراین این مورد را هم حتما در نظر بگیرید.

 

آیا لزومی برای استفاده از شامپو معمولی برای کودکان وجود دارد؟

لزوم استفاده از شامپو معمولی برای کودکان زمانی احساس می‌شود که شامپو بچه نتواند نیازهای مو را برطرف کند. با این وجود هیچ محدودیت سنی برای تغییر از شامپو یا محصولات کودکان به بزرگسالان وجود ندارد. مهم‌ترین دلیلی که کارشناسان تاکید می‌کنند که از محصولات ویژه کودکان استفاده شود این است که بدون حساسیت هستند. بنابراین همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد زمانی که کودک از نظر سنی قادر باشد بدون این که شوینده را وارد چشم، دهان یا بینی خود کند، موهایش را بشوید، می‌توان از شامپو معمولی استفاده کرد. به همین دلیل والدین معمولا در سنین 8 تا 10 سالگی شامپوهای بچگانه را به شامپو معمولی تبدیل می‌کنند.

 

چرا شامپو بچه چشم را نمی‌سوزاند؟

دلیل این که شامپوهای بچگانه باعث ایجاد سوزش و اشک نمی‌شوند، این است که مواد شیمیایی کم‌تری دارند. فرق اصلی شامپو بچه با شامپو معمولی در فرمولاسیون است. استفاده از ترکیبات بدون آلرژیک، خواص ملایم و مواد شیمیایی کم‌تر باعث می‌شوند تا شامپوهای بچگانه هیچ گونه حساسیتی برای پوست و موی کودک ایجاد نکنند. شامپوهای بچه معمولاً دارای ترکیبات نرم‌کننده، ضدالتهاب و ضدحساسیت هستند. این ترکیبات با کاهش التهاب در پوست بچه، احتمال خارش و قرمزی را کاهش می‌دهند و پوست و مو حساس بچه را نرم و تمیز می‌کنند. به دلیل این که پوست کودکان هنوز در حال تکامل است، شامپوهای معمولی ممکن است شامل مواد غیرسازگار با پوست بچه‌ها باشند. بنابراین استفاده از شامپوهای بچه با فرمولاسیون ملایم و بدون مواد مضر برای حفظ سلامت آن‌ها بسیار مهم است.


چگونگی انتخاب شامپو بچه مناسب

در انتخاب شامپو بچه مناسب  باید به موارد زیادی توجه کرد. در ابتدا باید به نوع پوست و موی کودک توجه کنید. آیا کودکان شما پوست و مویی خشک و حساس دارند؟ سپس باید به مواد موجود در شامپو دقت کرد. بهتر است از شامپوهایی که حاوی مواد شیمیایی نیستند، استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از شامپوهایی با ساختار طبیعی و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. شامپوهای بچه گلرنگ دارای ترکیباتی مقوی برای تقویت ریشه‌های مو و همچنین، جلوگیری از بروز هرگونه حساسیت یا خشکی پوست و مو هستند.

به یاد داشته باشید که در انتخاب شامپو برای کودک خود به احتمال عوارض جانبی هم توجه کنید. اگر کودک شما مستعد خارش، عوارض پوستی و یا شوره است، حتما با پزشک مراجعه کنید.


آیا استفاده از شامپو بچه برای بزرگسالان هم خوب است؟

بسیاری از افرادی که از مواد صافی و احیای مو استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند برای مراقبت و تمیزکردن موی خود شامپو کودکان را جایگزین شامپوهای گران‌قیمت کنند. اما آیا واقعا استفاده از شامپوهای بچگانه برای بزرگسالان بدون اشکال است؟ پاسخ مثبت است. اکثر شامپوهای بچه، دارای  ترکیبات بسیار ملایمی هستند  که چشم و پوست را تحریک نمی‌کنند. شامپو بچه یک گزینه کاربردی و ارزان برای بزرگسالان با موهای خشک یا پوست سر خشک است که به‌عنوان روشی ملایم برای شستن موها بدون مواد شیمیایی مضر یا ترکیبات خشن استفاده می‌شود.

شامپوهای بچه با توجه به سورفکتانت‌های ملایمی که دارند کم‌تر برای پوست و چشم‌ها تحریک‌کننده هستند؛ همچنین این محصولات بدون عطر، مواد نگهدارنده یا افزودنی‌های رنگی فرموله می‌شوند. شامپوهای بزرگسالان  سطح pH اسیدی بیشتری دارند در حالی که شامپوهای بچه به  سطح  Ph.خنثی 6-7 نزدیک‌تر هستند. شامپوهای بزرگسالان همچنین دارای سولفات‌ها و سورفکتانت‌های خشن‌تر برای ایجاد کف هستند.

به‌طورکلی اگر پوست سر خشک دارید، دچار ریزش موی شدید هستید یا کف سر شما دچار خارش مزمن است، می‌توانید از انواع شامپو بچه، به‌خصوص شامپو بچه گلرنگ، استفاده کنید. بنابراین نه تنها قطع کردن مصرف شامپوهای بچگانه برای کودکان محدوده سنی مشخص و معینی ندارد، بلکه حتی بزرگسالان هم می‌توانند از این شوینده کاربردی استفاده کنند.