دنیا انترنشنال گروپ - بزرگترین مرکز تولید و پخش مواد شوینده با کیفیت در افغانستان
IMG-LOGO
سبد خرید
قیمت مجموعی : 0 افغانی
IMG-BLOG
16 2024-05

علائم حساسیت به مایع دستشویی چیست و چطور رفع می شود؟

همه ما ممکن است حساسیت به مایع دستشویی را تجربه کرده باشیم. این نوع حساسیت که به آن درماتیت تماسی می گویند می تواند با علائمی مثل خارش، سوزش و ترک خوردن پوست همراه باشد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که واکنش شدید نسبت به مایع دستشویی حتی ممکن است باعث خونریزی پوست یا مشکلات تنفسی شود.

اگر متوجه شدید که حساسیت به مایع دستشویی موجب تحریک پوست شما شده باید حتما نوع مایع دستشویی خود را تغییر دهید و برای رفع علائم حساسیت به متخصص حساسیت و ایمونولوژی مراجعه کنید.

در ادامه مقاله بیشتر درباره علائم حساسیت و حساسیت به مایع دستشویی صحبت می کنیم. همچنین اگر دوست دارید بدانید چرا به مایع دستشویی حساسیت پیدا می کنید، تا انتهای مقاله را بخوانید.

حساسیت به مایع دستشویی چیست؟

درماتیت تماسی زمانی ایجاد می شود که پوست شما پس از تماس مستقیم با یک آلرژن خاص حساس شده و تحریک می شود.

به جز مایع دستشویی خیلی از مواد شوینده و بهداشتی دیگر مثل صابون، عطر، لوازم آرایشی، مام و غیره نیز می توانند باعث واکنش پوستی شوند.

حساسیت می تواند در هر مرحله ای از زندگی شما ایجاد شود، و حتی ممکن است زمانی که پوست شما حساس تر از حد معمول است، علائمی را ایجاد کند که پیش از آن مشاهده نکرده بودید.

مثلا برخی از ترکیبات موجود در مایع دستشویی به راحتی می توانند باعث واکنش های پوستی مانند خشکی یا خارش شوند. قبل از اینکه این ترکیبات را به شما معرفی کنیم، بیایید با علائمی که حساسیت به مایع دستشویی روی پوست شما ایجاد می کند، بیشتر آشنا شویم.

علائم حساسیت به مایع دستشویی

همانطور که گفتیم مایع دستشویی یکی از رایج ترین محصولات آرایشی و بهداشتی است که باعث ایجاد درماتیت تماسی و در نتیجه واکنش حساسیتک در افراد حساس می شود. مشاهده بثورات، قرمزی و راش پوستی معمولاً در مناطقی از پوست که تماس مستقیم با ماده حساسیت زا را داشته اند کاملا طبیعی است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علائم حساسیت می تواند در عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از شستشو با مایع دستشویی ایجاد شود.

علائم و نشانه های درماتیت تماسی عبارتند از:

جوش قرمز

خارش پوست

خشکی و ترک خوردگی پوست

پوسته پوسته شدن

تورم

سوزش

 

چه نوع مایع دستشویی، حساسیت زا است؟

ترکیبات مختلفی برای تهیه یک مایع دستشویی با خاصیت تمیزکنندگی مناسب مورد استفاده قرار می گیرد و هر فردی ممکن است به نوع خاصی از این ترکیبات حساسیت داشته باشد. اما معمولا حساسیت به مایع دستشویی در اثر یکی از چهار ترکیب زیر مشاهده می شود:

1. حساسیت به سولفات ها و پارابن ها

سولفات ها در مایع دستشویی باعث کف کردن می شوند که به تمیز کردن دستان شما کمک می کنند. پارابن ها نیز در لوازم بهداشتی برای جلوگیری از رشد باکتری ها و کپک ها استفاده می شوند.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد نسبت به سولفات و پارابن حساسیت دارند، محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی با برچسب ” بدون سولفات و پارابن” تولید شده اند. بنابراین، اگر پوست حساسی دارید و این مواد پوست شما را خشک می کنند، بهتر است از مایع دستشویی بدون سولفات و پارابن استفاده کنید.

2. حساسیت به بوی مایع دستشویی

شاید تعجب کنید،« ایا حساسیت به بوی مایع دستشویی هم ممکن است؟» در واقع باید بگوییم، بله.

اگر به برچسب روی مایع دستشویی دقت کنید متوجه می شوید که هیچ سازنده ای درباره اینکه بوی ایجاد شده در این شوینده از چه ماده شیمیایی تشکیل شده اطلاعاتی به شما نمی دهد. روی برچسب فقط نوشته شده بوی سیب، رزماری، چند گیاه و غیره.

ترکیباتی که برای تولید رایحه مایع دستشویی به کار می روند می توانند شامل چندین آلرژن باشد که پوست شما را تحریک می کند. این ترکیبات جزو اطلاعات محرنامه هر سازنده هستند به همین دلیل آنها درباره ترکیبات بوی شان اطلاعاتی منتشر نمی کنند. هرچند حفظ این اطلاعات به نفع برند سازنده است اما برای مصرف کنندگانی که فقط می خواهند بفهمند چرا پوستشان تحریک شده، منفعتی ندارد.

3. حساسیت به سایر مواد تشکیل دهنده

بروز واکنش های حساسیت زا در بدن افراد ممکن است براثر تماس با ترکیبات بسیار متفاوت و حتی ساده و پیش پا افتاده اتفاق بیفتد. متاسفانه این حقیقت دارد که برخی از رایج ترین موادی که در محیط اطراف ما وجود دارند مثل فلزات ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کنند. به همین علت، ترکیبات موجود در صابون‌ها، شوینده‌های بدن و مایع دستشویی مختلف ممکن است پوست شما را تحریک کنند. حتی برخی از ترکیباتی که در پشت بطری ذکر نشده اند و به طور معمول حساسیت زا نیستند می توانند موجب واکنش پوست شما شود، درحالیکه در اعضای دیگر خانواده چنین تاثیری نداشته باشند.

چطور می توانم علائم حساسیت به مایع دستشویی را رفع کنم؟

اگر پوست شما به یک نوع مایع دستشویی واکنش نشان می دهد و شما نمی دانید چه ترکیبی در این مایع موجب بروز علائم حساسیت شده است، بهتر است دیگر از آن مایع شوینده استفاده نکنید. با اینحال، علائم حساسیت به مایع دستشویی ممکن است تا مدتی روی پوست شما دیده شود و آزاردهنده باشد.

در مرحله اول برای کاهش علائم حساسیت به مایع دستشویی باید با تغییر محصولاتی که استفاده می کنید شروع کنید و دقت کنید که آیا تغییری در نحوه واکنش پوست تان مشاهده می کنید یا خیر.

برای جلوگیری از بروز علائم حساسیت بیشتر می توانید از انواع مایع دستشویی طبیعی زیادی که در بازار وجود دارد، استفاده کنید. در این نوع شوینده ها، مواد شیمیایی و حساسیت زای کمتری مورد استفاده قرار می گیرد که می‌تواند در کاهش علائمی که پوست شما را آزار می‌دهد، موثر باشد.

گاهی اوقات همین تغییر ساده در محصولات شوینده ممکن است تحریک پوست یا واکنش حساسیتک شما را کم کرده و به طور کامل رفع کند. اما اگر علائم حساسیت برای مدت طولانی تری روی پوست شما باقی ماند احتمالا نیاز به مشاوره با متخصص خواهید داشت.

پزشک یا متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند حساسیت‌های مختلف را از طریق آزمایش مشخص کنید تا تعیین کنید چه عاملی باعث واکنش پوست شما می‌شود. یک متخصص پوست همچنین می تواند توصیه هایی در مورد محصولات مختلف ارائه دهد و به شما کمک کند تا پوست خود را درمان کنید.

خرید بهترین مایع دستشویی ضد حساسیت

اگر به دنبال خرید مایع دستشویی با بوی طبیعی هستید، مایع دستشویی گلرنگ بهترین انتخاب شما است. فرمولاسیون مایع دستشویی گلرنگ از ترکیبات ضد حساسیت مثل آب دیونیزه، سدیم کلراید و … تهیه شده که هیچگونه حساسیت ایجاد نکرده و پوست شما را تحریک نمی کند.

مایع دستشویی گلرنگ حلالیت بسیار بالایی در آب دارد و به عنوان یک مایع پاک‌کننده قوی بدون ایجاد واکنش روی پوست شما به راحتی تمام آلودگی‌های روی پوست را در خود حل کرده و از بین می‌برد.